søndag den 30. september 2012

Baltika: №4 Original

Efter tidligere på ugen at have smagt porteren valgte jeg i dag at kaste mig over endnu en øl fra Baltika-bryggeriet. I den forbindelse - og mere af tilfældighed end egentlig målrettethed - faldt jeg over pressesiden på baltika.ru-hjemmesiden. Og denne overskrift sprang mig straks i øjnene: "Carlsberg share in Baltika Breweries increased to 96,77%"... Well, det forklarer jo så meget godt, hvorfor der pludselig er Baltika-øl i min Dagli'Brugsen...

Helt ærligt: skal man grine eller græde? På den anden side: hvis det bare er de globale kæmper, der slås, så kan det være, det holder markedet for kvalitetsøl og småbryggerier nogenlunde i ro?! Eller er det historien om græsset, der bliver trådt ned, når elefanterne kæmper??

Nå, men øllen, jeg tog ned fra hylden, viste sig at være en №4 Original. Der er tale om noget så særegent som en rug-øl, der som de skriver på hjemmesiden om øllet (http://eng.baltika.ru/brand/0/3/11/4_original.html), giver en brødagtig karakter og lidt bitterhed til smagen. Nu ligger det sådan, at jeg elsker rugbrød. Rugbrød er det eneste rigtige brød. Resten er pynt og for sjov. Skal der madbrød på bordet, skal det være rug. Punktum. Og jo, jeg kan godt nyde et godt grovbrød med Ølandshvede eller et italiensk foccacia frisk fra ovn. Men alligevel.

Den russiske original har en flot rødlig farve, der leder tankerne hen på en red ale, selvom jeg ikke er i tvivl om, at øllen er undergæret. Skummet er der ikke meget at sige om: pænt hvidt, mens det er der, men forsvinder hurtigt. Duften er mild, let sødlig, dejagtig, men også med et strejf af god lynghonning.

Smagen er igen i den sødlige ende - formentlig fordi de anvender karamelmalt - men den bitterhed, som Baltika altså tilskriver rugmalten, ballancerer sødmen lige akkurat. Jeg kan godt lide den. Den har en snært - men kun en snært - af rugbrød. Det er en ukompliceret øl, der stryger én med hårene. Den er måske for ukompliceret for mange, men nu er jeg også en simpel mand, såh...

Baltika: №4 Original: 9/10 på Qvistgaards ØLometer. Lidt mere duft og lidt mere rug ville være godt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar