fredag den 21. september 2012

Smagenoter: Hornbeer (Fødselsdagsfest), Pladderballe Bryghus (Monrad & Rislund), A le Coq (Organic Beer og Special 1807)

Jeg har samlet lidt forskellige smagenoter fra de seneste uger, og bringer dem her i kort og koncis form.

Hornbeer: Fødselsdagsfest

Den burde jeg måske nok have drukket den 1. september på øllets dag, som er indstiftet af det gode broder- og søsterskab Danske Ølentusiaster, til hvis 10 års fødselsdag, Rasmussen har lavet en ganske særlig øl - men nu drak jeg den altså på min egen fødselsdag...

De tre slags humle, der er i, lader sig tydeligt erkende i duften, som har masser af frugt, urter og citrongræs, men også brød - bagt brød, sikkert et godt rustikt speltbrød eller noget af urhvede... Slet ikke ubehageligt overhovedet. God bitterhed antydes i duften.

Smagen har læder, træ, chokolade, lidt kogt korn - ikke typisk for en kraftigt humlet øl. Jeg vil mene, at duften er der, hvor humlen huserer, mens malten får lov til at spille fandango i smagen - begge dele dejligt, men lige en anelse for uharmonisk. Derfor ikke topkarakter...

Hornbeer: Fødselsdagsfest: 9/10 på Qvistgaards ØLometer

---

Pladderballe Bryghus: Monrad & Rislund

Egentlig ved jeg ikke, om man skal grine eller græde. Det er jo sjovt at Monrad og Rislund har lagt navn, kontrafejer og ufravristelig humor til et fantombryggeri i Danmark. Og opmærksomheden har været enorm. Faktisk så stor, at det stakkels Næstvedbryggeri Føniks, der påtog sig at brygge øllene til bl.a. COOPs butikker, simpelthen knækkede nakken på opgaven og gik konkurs...

Ind sprang Svaneke (de bliver bare ved med at overraske), og nu er det lykkedes mig at 'fange' en Monrad & Rislund (Classic Pilsner), som faktisk er den eneste af deres øl, jeg ikke nåede at smage i Føniks-aftapning.

Jeg var ikke vild med de fire andre, som alle havde sit udspring i Føniks' tønder. Om det skyldes Føniks eller forlægget ved jeg af gode grunde ikke, men jeg kan konstatere, at det øl, Svaneke har lavet og puttet på Pladderballe Bryghus-flasker er af en helt anden kaliber.

En fuldfed classic med humle og malt - ikke kun pilsnermalt, men også en anden, som jeg ikke lige kan identificere, som giver krop, fylde, varme i smagen. En rigtigt lækker øl - af en pilsner at være, altså... Jeg glæder mig meget til at se, hvad Svaneke kan få ud af de øvrige typer, som Pladderballe måtte vælge at fortsætte med at have i sortimentet - og Guderne forbyde, at det går med Svaneke, som det gik med Føniks! Men mon ikke, Svaneke dog er en smule mere solid? De har i hvert fald andre heste at spille på...

Pladderballe Bryghus: Monrad & Rislund: 9/10 på Qvistgaards ØLometer

---

A le Coq: Organic Beer og Special 1807

Det er jo morsomt at smage på øl fra lidt anderledes steder, end de traditionelle ølproducerende lande. Tidligere har jeg f.eks. smagt sager fra Wales og nydt en formidabel øl fra Grønland (én mere er under opsejling på disse sider) - og denne gang skal vi til Estland! Nærmere bestemt Estlands største producent af drikkevarer, herunder øl: A. le Coq. Ja, jeg havde ikke hørt om dem før...

Jeg fandt to aftapninger fra Tartu: Organic Beer og Special 1807, hvor sidstnævnte henviser til bryggeriets grundlæggelsesår (i øvrigt i London...). Den økologiske er ikke noget at skrive hjem om... Den er sødlig, grænsende til det vamle. Måske kold? Men Special derimod har en frisk frugtighed i tillæg til sødmen - der bestemt også er at finde - som gør det hele langt mere interessant. Der er tale om relativt konventionel pilsnerøl uden kant, bitterhed eller syre. Men som tørstslukker med lidt mere end blot væske er Special 1807 bestemt værd at bukke sig efter. Det er Organic Beer derimod ikke...

A le Coq: Organic Beer: 6/10 på Qvistgaards ØLometer
A le Coq: Special 1807: 8/10 på Qvistgaards ØLometer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar