torsdag den 8. november 2012

Indslev Bryggeri: Jule Hvede

Man kan spørge sig selv, hvilken besynderlig variant af flagelanteri det er, når jeg - der ofte nok deklamerer min modvilje imod hvedeøl - gang på gang skal smage bryg fremstillet på den til brødfremstilling langt mere velegnede kornsort - altså hvis du spørger mig... Men forklaringen er ligetil: det udmærkede lille bryggeri Indslev formår - på trods af den for mig så vanskelige ingrediens - ind imellem at producere ikke bare rimelige men decideret velsmagende øl.

OK - jeg har ikke været overstrømmende i alle mine anmeldelser, men deres stædige insisteren på, at man kan lave snart sagt alle typer øl - blot med hvede i stedet for byg - er forfriskende provokerende; en handske, jeg ikke kan lade være med at tage op...

I forlængelse af gårsdagens Rød Jul fra Svaneke er det så helt rimeligt og fornuftigt at afprøve Indslevs Jule Hvede (som i henhold til dansk retskrivning retteligt skal skrives Julehvede, men lad nu det ligge...). De beskriver nemlig øllen som rødlig som mørkt rav. Men så tror jeg også, vi er ved at have udtømt lighederne. Dette er en velmaltet øl (fem typer malt af hvede og byg) modsat Svanekes velhumlede. I Indslevs er der fokus på de varme krydderier fra julehylden: nelliker og kanel. Ganske underfundigt skriver de, at øllen smager som julen dufter. Jeg tror, alle har klare omend nok lidt forskellige billeder i hovedet på baggrund af den melding.

Så meget for teorierne - som udpræget praktisk anlagt siger jeg: til sagen!

Der skal nu mere end almindelig fantasi til at se røde toner i øllet. Farven er som en classic, dog med et let slør, der stammer fra, at øllen er ufiltreret. Skummet er lyst beige, og forsvinder hurtigt. I starten var der ikke meget duft; en varm duft af forventningens glæde. Lidt hvede. Ikke meget andet.

Efter et stykke tid blev det en mere stram oplevelse at stikke næsen i glasset. Jeg tror, det var de 6,5 % vol., der kom op og sagde goddag... Efter at skummet var faldet til ro, var vi tilbage ved den lette duft af franskbrød - den lyse del, vi plejede at hive ud til fordel for flødeboller... Og så lidt velkomment citrus.

Smagen er decideret lækker. Sød, men lækker. Rund som en julekage, krydret som en ... nå ja, julekage. Men væsentligt lettere... Der er kanel i smagen - så afgjort. Ikke overdøvende eller ubehageligt, men tydeligt. Nelikker måske også, ja. Men jeg tænker meget mere på klejner, brunkager, mandariner, konfekt med marcipan og nougat, valnødder, ja alt det lækre, der er på 'snackbordet' til jul. Det er ikke en 'madøl', men en udpræget 'kageøl'. Når damerne har fået kaffe nok efter frokosten, og alle trænger til en 'spids'. Server dette i stedet for sød alkohol.

De skriver på flasken, at den passer perfekt til den danske julefrokost. Det er jeg meget uenig i. Den vil dø på stedet, hvis den blev ramt af sild, sylte, rullepølse og medister med rødkål. Den vil stå sig rigtigt flot som et sjovt alternativ til de mørkere øltyper til en ris a la mande, men problemet her er, at når vi først frem til det punkt, er smagsløgene så bedøvede, at den ikke kommer til sin ret.

Indslev Bryggeri: Jule Hvede: 9/10 på Qvistgaards ØLometer. Der er trods alt kælet for lidt for duften til at opnå makspoint. Men godt gået - af en hvedeøl!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar